Op kerstmorgen hebben we met de kinderen en jongeren een bijdrage geleverd aan de dienst. De kinderen kwamen met kaarsjes de kerk binnen, sommigen verkleedt als engel. Het aansteken van de kaarsen werd gedaan door de kinderen, die ook een mooi kaarsenlied voordroegen. De oudere kinderen lazen een stuk van het kerstverhaal voor.
Kinderen en jongeren bleven de hele dienst in de kerk. Het was een mooie familiedienst, sfeervol, afwisselend, precies goed allemaal, we kregen de nodige positieve reacties op deze fijne dienst.
En nu een nieuw jaar, 2026, waarin we nieuwe dingen gaan doen. Bij de kerkdiensten verandert er wat door o.a. meer samenwerking met Drempt en Oldenkeppel.
Wij als kinder- en jeugdkerk gaan ook proberen meer te gaan samenwerken.
In Doesburg was al een poos een leuke groep jongeren die met elkaar optrok en regelmatig verschillende kerkdiensten bezocht. Een aantal van die jongeren waren de afgelopen tijd ook al weleens, samen met Sebastiënne en Amelie die ook actief zijn binnen die groep, bij ons in de jeugdkerk. Omdat het voor onze jongeren leuk zou zijn om met zo’n groep op te trekken zijn wij, op initiatief van Elise, met hen in contact gekomen. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke vergadering en het voornemen om het komende jaar samen te gaan werken.
Dit geldt ook voor de kinderkerk. In Hummelo is de groep van de kinderkerk wat groter en op deze manier is het mogelijk dat kinderen uit Doesburg/ Angerlo/ Drempt met de kinderkerk kunnen gaan meedoen.
Om dit alles gestalte te geven hebben we een schema gemaakt waar de diensten van kinder- en jeugdkerk zullen zijn. De vieringen zijn op de 2de en 4de zondag van de maand. We gaan rouleren tussen Hummelo, Doesburg, Angerlo en Drempt.
Op 11 januari zijn we begonnen in Hummelo, met Richard Spanjer uit Doesburg die de jeugdviering deed en ondergetekende die de kinderkerkviering verzorgde.
Datums van de kinder- en jeugdviering in het eerste kwartaal van 2026 zijn:
| 25 januari 8 februari 22 februari 8 maart 22 maart |
Doesburg Hummelo Angerlo Doesburg Angerlo |
We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen en hopen iedereen, ook in deze nieuwe opzet, dit jaar weer te zien bij onze activiteiten.
M.vr.gr. Anita Nusselder
13-01-2026
Op 9 november was Nel Vermeulen weer op bezoek in de kinderkerk. Deze keer heeft ze met de kinderen knopenschilderijtjes gemaakt, met als thema voedsel omdat op die zondagmorgen de oogstuitstalling in de kerk stond.
![]() |
![]() |
Klik op de foto voor een vergroting
Op 1ste advent, 30 november, hebben de kinderen en jongeren samen kerstbakjes gemaakt voor de mensen in Hyndendael. Het was gezellig in de Ruimte, eerst een bakje maken voor Hyndendael en daarna nog één om mee naar huis te nemen. Er werden ware kunststukjes gemaakt. Na de dienst zijn de bakjes naar Hyndendael gebracht.
De laatste jaren hebben we al op verschillende manieren het kinderkerk kerstfeest gevierd. Ook dit jaar is het weer anders dan anders.
Het kinderkerk kerstfeest is dit jaar NIET op 24 december, op kerstavond, maar op 1ste kerstdag, 25 december. De dienst begint om 10:00 uur en vooraf is er vanaf 9:45 uur samenzang. We gaan met de kinderen en jongeren een vrolijke bijdrage leveren aan de dienst. Het wordt dus een familiedienst, voor en met de kinderen, die dan ook de hele dienst in de kerk zullen blijven. Iedereen is van harte welkom in deze familiedienst op kerstmorgen, 25 december.
Na deze dienst is het voor de kinderkerk kerstvakantie en we hopen iedereen weer te zien in het nieuwe jaar op 11 januari.
De leiding van de kinder- en jeugdkerk wenst iedereen fijne kerstdagen toe en de beste wensen voor 2026.
M.vr.gr. Anita Nusselder
02-12-2025
Het nieuwe seizoen van de kinder- en jeugdkerk is weer begonnen op startzondag.
Tijdens onze eerste vergadering, ter voorbereiding op de startzondag, stonden we stil bij het overlijden van Josephine op 30 juli j.l.
Josephine was sinds een jaar bij de leiding van de kinderkerk.
Daarvoor was ze altijd op zondagmorgen bij de kinderkerk en daarna bij de jeugdkerk. Toen ze van de jeugdkerk afging wilde ze wel bij de leiding komen.
Josephine had creatieve ideeën. De leuke manier waarop ze met de kinderen omging en het enthousiasme waarmee ze haar verhaal in de kerk vertelde zullen we niet snel vergeten. Josephine vond ook alles leuk. Van duiven laten vliegen tot het spelen van een herbergierster, samen met Emma, in het kerstspel, ze draaide haar hand er niet voor om.
We zullen haar jeugdig enthousiasme, haar creativiteit en haar frisse ideeën gaan missen. We wensen Elise, Sebastienne en Amelie heel veel sterkte toe, van de kinderen, ouders en leiding van de kinder- en jeugdkerk.
Startzondag, op 21 september, stond in het teken van de vredesweek. Het symbool voor de vrede is de duif. Daarom hebben we in de kerk weer duiven laten vliegen, deze keer waren het vredesduiven, gemaakt de kinderen van de kinderkerk. Met de jongeren hebben we gesproken over de vragen die werden uitgereikt bij de liturgie nl. wat doe jij voor de vrede? En de vraag: waar zie jij tekenen van vrede?
Voor de vakantie hebben we met Nel Vermeulen knapzakjes gemaakt en die hebben een hele poos in de kerk gehangen. Op vrijdagmiddag 3 oktober hebben we die naar het stadsmuseum in Doetinchem gebracht waar ze nu deel uitmaken van een tentoonstelling. We mochten in het museum rondkijken en konden zien waar onze knapzakjes kwamen te hangen. Ook de creaties van een heleboel andere mensen en kinderen waren er te bewonderen.
Ook hingen er huisjes gemaakt door heel veel mensen uit de Achterhoek. Al die huisjes vertellen een verhaal van en over al die verschillende mensen.
Wij hebben die huisjes allemaal goed bekeken en inspiratie opgedaan voor de daaropvolgende zondag. Want toen kwam Nel Vermeulen weer op bezoek in de kinderkerk om met de kinderen ook huisjes te gaan maken. Het is de bedoeling dat deze huisjes ook in het museum terecht komen. Al deze creatieve items maken deel uit van de tentoonstelling “waor bu’j van?” met als ondertitel “migratie in de Achterhoek”.
Deze tentoonstelling is nog tot 11 januari 2026 te zien in het Stadsmuseum Burgemeester van Nispenstraat 2 in Doetinchem.
Dus komt dat zien, het is een leuke tentoonstelling.
M.vr.gr. Anita Nusselder
07-10-2025
De kinder- en jeugdkerk heeft de laatste zondag van het seizoen gehad op 22 juni j.l. Het ging deze zondag over wereldvluchtelingendag.
In de bijbel zijn er verschillende verhalen over mensen die moeten vluchten. Zelfs Jezus moest op heel jonge leeftijd al met zijn ouders naar Egypte vluchten omdat koning Herodus hem wilde doden.
En in het verhaal van Ruth moesten Elimelek en Naomi vluchten voor hongersnood.
En ook nu zijn er nog heel veel mensen die om verschillende redenen opnieuw moeten beginnen in een vreemd land.
Tijdens de pinksterdienst, een week eerder, ging het over de geest die je in beweging zet. In het kader daarvan hadden de jeugdkerkers een hele mooie knikkerbaan gemaakt die ze in de kerk demonstreerden. En de kinderen van de kinderkerk hadden een duif met windgong gemaakt. De wind zet de gong in beweging en daardoor gaat hij geluid maken.
Nu heeft de kinder- en jeugdkerk vakantie, we hopen jullie weer te zien in september, op de startzondag.
M.vr.gr. Anita Nusselder
01-07-2025
Op zaterdag 12 april hebben we ‘s-middags palmpaasstokken versiert in de Ruimte. Er waren wat minder aanmeldingen dan vorig jaar maar tussen 14:00-14:30 uur kwamen er nog een flink aantal kinderen binnen lopen, die ook graag een stok wilden versieren. Dus het was nog een gezellig drukke middag. Op zondag 13 april hebben Teun en Cato geholpen met eieren verstoppen op het schoolplein. Voorafgaand aan de optocht hebben de kinderen de eieren weer opgezocht. En wat hebben ze hun best gedaan want alle eieren zijn terug gevonden. Het gouden eieren waren dit jaar zilver van kleur, ze werden gevonden door Puck, Gioia en Chiara. Zij mochten een prijsje uitzoeken.
Om 10:45 uur ging het richting de kerk waar de muziek al op ons stond te wachten. Eerst gingen de kinderen met hun stokken door de kerk en daarna achter de muziek aan door het dorp, voorafgegaan door Chris.
Aan het eind van de optocht was er voor ieder kind met een stok de bekende verrassing en voor de muziek een welverdiend kopje koffie met paasbrood.
Op paasmorgen hebben we met een klein gezellig clubje kinderen en jongeren van het paasverhaal en de paasmaaltijd genoten.
De volgende kinderen- en jeugdkerk is op zondag 11 mei. Iedereen is dan weer van harte welkom om er samen een gezellige dienst van te maken.
|
(Klik op de foto's om ze te vergroten) |
M.vr.gr. Anita Nusselder
29-04-2025
Op zaterdag 12 april gaan we ‘s-middags palmpaasstokken versieren in de Ruimte. Tussen 14:00-14:30 uur kan iedereen die een stok wil komen versieren binnen lopen. Om 15:30 uur hopen we alle stokken te hebben versierd. Behalve de buxustakken zijn alle materialen aanwezig. We willen aan iedereen vragen om zelf een buxustak mee te nemen. Als er iemand is die daar wat meer van heeft is dat heel welkom. Om de onkosten te dekken vragen wij deze middag een vrijwillige bijdrage.
Op zondag 13 april is de palmpaasoptocht met vooraf het eieren zoeken. Het eieren zoeken begint om 10:00 uur bij de Woordhof. Voor degene die het gouden ei vindt is er een leuke verrassing. Om 10:45 uur gaan we richting de kerk waar de muziek al op ons staat te wachten. Eerst gaan we met de stokken door de kerk en daarna gaan we met de muziek voorop door het dorp. De route gaat als volgt: Dorpsstraat, Pennekampweg, Brouwerij, Keppelseweg, Groeneweg, Beatrixlaan, Bakkerstraat, Dorpsstraat. Aan het eind van de optocht krijgt ieder kind met een stok de bekende verrassing.
Op paasmorgen, 20 april, beginnen we in de kerk en daarna gaan we naar de Ruimte om met z’n allen van de paasmaaltijd te genieten. Tijdens de maaltijd wordt het paasverhaal verteld. We hopen dat iedereen weer mee doet met deze activiteiten zodat het leuke, gezellige en geslaagde zondagmorgens zullen worden.
M.vr.gr. Anita Nusselder
24-03-2025
Allereerst voor iedereen nog de beste wensen voor 2025, van de leiding van de kinder- en jeugdkerk.
Voor we aan dit nieuwe jaar beginnen eerst nog een korte terugblik naar de kerstviering.
Op 20 december waren alle kinderen in de kerk om samen het kerstspel te oefenen, zodat iedereen wist wat hij/zij moest doen. Op kerstavond hebben we het kerstspel met de titel “Het Kerstverhaal” opgevoerd. Iedereen genoot van het eeuwenoude verhaal over de geboorte van Jezus. We hebben samen gezongen en geluisterd naar de bekende kerstliedjes. Na afloop was er voor ieder kind in de kerk een kleine attentie en voor degene die aan het kerstspel hadden meegedaan een tasje met wat lekkers erin. De collecte bij de uitgang heeft € 87,45 opgebracht, bestemd voor het werk van de kinder- en jeugdkerk.
In het nieuwe jaar zijn we weer begonnen op 5 januari en de volgende keer kinder- en jeugdkerk is op 26 januari en daarna op 16 februari.
Iedereen is, ook in dit nieuwe jaar, weer van harte welkom bij al onze activiteiten.
M.vr.gr. Anita Nusselder
14-01-2025






























